Laatste loodjes

Mar 20, 2025


Het was best wel doorwerken deze keer. Toen ik voor de zomer door Ton Nizet werd gebeld met de vraag of het mogelijk was om in een half jaar een volledige musical te schrijven, gaf ik aan dat dat wel kon. Alleen echt alles af voordat de repetities zouden beginnen, dat zou wel lastig worden.

En dat is inmiddels ook gebleken. Allereerst is het bij componeren natuurlijk niet zo dat je achter je piano kruipt en dat alles dan maar automatisch uit je hoofd en je handen vloeit. Daar komt heel wat meer bij kijken. Het begint met het lezen van het script en het inleven in het verhaal. Dan maak je een beetje een grove opzet, zodat er genoeg afwisseling tussen de verschillende nummers zit. Tegelijkertijd moet er natuurlijk ook een samenhang zijn.

Het begint voor mij altijd met een ouverture. Een instrumentaal klankstuk dat de sfeer van de volledige productie weergeeft. Dit is als het ware het visitekaartje en daar besteed ik altijd wat meer aandacht aan.

Daarna schrijf je eerst de ensemble nummers, zodat er genoeg materiaal is voor de eerste repetities. Op zich hoef je een musical natuurlijk niet perse in de goede volgorde te schrijven, maar je moet dan wel opletten dat je bij je oorspronkelijke plan blijft.

Daarna kwamen de solo nummers en duetten aan bod. Bij die duo’s kun je weer afwisselen met exacte samenzang (homofoon), of meer dat de verschillende stemmen door elkaar heen zingen (polyfoon). Dat laatste vind ik altijd het leukste om te schrijven. Ook kun je die twee combineren. En dat is in het nummer Ach Meisje uit Hier adem ik vrij goed te horen in het filmpje hiernaast.

Als laatste schrijf ik de instrumentale stukken. Intro’s, Outro’s, Underscores (muziek onder gesproken tekst) en Scene Changes (muziek om scenes te koppelen). Vaak bestaan die uit toonmateriaal van de vocale nummers. En daar ben ik nu mee bezig. De laatste loodjes en dan ben ik klaar met het schrijven van mijn vierde musical Frontstad.