Nog even kort hoe ik hier ook al weer terecht kwam. Op het Beatrixcollege gaf ik les aan leerlingen van 5M Anders Leren. Hier hadden de leerlingen veel eigen verantwoordelijkheid en werkten we bewust aan competenties als samenwerken, presenteren, leren om te leren en communiceren. Later kwam daar de ervaring als directeur op een Cultuur BSO bij.
Op Sparrenhof komt voor mij alles samen. En daar slaat ook de titel op. Twee woorden met twee betekenissen. Jongeren van alle niveaus en leeftijden ontmoeten elkaar op Sparrenhof en ontwikkelen zich zonder prestatiedruk (ont-moeten). Ook leren ze hun eigen talenten beter kennen door de ruimte die ze zichzelf kunnen geven (ont-wikkelen).
En dat is prachtig om te zien. Gisteren was ik bij de presentaties van leerlingen van 3 VMBO van De Nieuwste School. Zij hadden allerlei sport en spel activiteiten verzonnen voor jongeren die op kamp komen op Sparrenhof. De opdracht was ook om de visie van Sparrenhof terug te laten komen in deze activiteiten. En dan blijkt dat er prachtige ideeën naar voren komen waarin iedereen meetelt en iedereen meedoet.
De Nieuwste School heeft al aangegeven met deze opdrachten door te willen gaan. Het valt ook binnen het examenprogramma Praktijkgericht Werken. Al is dat laatste niet waar het mij om gaat. Ik vind het prachtig als de principes van Sparrenhof, die ook de mijne zijn, zo hun weerklank vinden bij deze leerlingen. Wat ik als docent miste in het lesgeven vind ik nu op Sparrenhof, en daar voel ik me een klein beetje Mr. Keating. Wie dat is? Zie het filmpje.
Love my Job !!