Blog


Arrangementen

Mijn vorige blogs gingen vooral over mijn composities de komende tijd, maar ik schrijf natuurlijk nog veel meer dan dat. En laten we niet vergeten dat de drang om te gaan componeren is ontstaan uit mijn werk als arrangeur.

Als je jarenlang andermans muziek arrangeert, dan gaat het een keer kriebelen om zelf muziek te schrijven. Maar goed, daar hebben we het al over gehad. Nu dus over mijn arrangeerwerk. Een tijd terug ben ik eens gaan bijhouden wat ik nu eigenlijk allemaal op mijn harde schijf had staan. En dat bleek meer te zijn dan ik dacht.

Het merendeel zijn losse nummers uit bijvoorbeeld musicals, films of popmuziek en als ik die allemaal optel in diverse bezettingen, dan kom ik tot meer dan 500 titels!! En dat gaat voorlopig niet stoppen. Want een van de redenen dat ik dirigent ben geworden bij de Koninklijke Harmonie ‘s Hertogenbosch, is het feit dat ik ook arrangeer.

Zij spelen namelijk maar zelden ander werk dan datgene wat speciaal voor hen is geschreven. Dus dat aantal titels zal nog wel gaan oplopen. Zeker omdat ze vaak 3 grote projecten per seizoen spelen waar toch al gauw zo’n 20 nummers per project voor worden geschreven. Dat doe ik gelukkig niet alleen. Ook de vorige dirigent Sjef Ipskamp en trompettist Jan Danckaert dragen hun steentje bij.

Het volgende project wat er aan gaat komen is het Proms concert. In het filmpje hiernaast een compilatie van de Efteling Medley die ik hiervoor arrangeerde. Maar daarnaast spelen we natuurlijk nog diverse andere nummers en eindigen we traditioneel met Pomp and Circumstance van Edward Elgar. Interesse? Dan moet je snel zijn, want het is al bijna uitverkocht. Kaartjes zijn verkrijgbaar via het Theater aan de Parade.

 

 

 

 

 

Internationaal

Dat kan natuurlijk van alles betekenen. Het slaat in ieder geval niet op mijn werk. Wel op de plaats waar ik mijn blog zit te typen, want dat is op dit moment niet in Nederland. Ik ben volop aan het genieten van de prachtige stad Wenen, en alles wat daar op muziekgebied te vinden is.

Zo waren we gisteren in de Nationale Bibliotheek, en daar was precies deze weken een tentoonstelling over het leven en werk van de Oostenrijkse componist Anton Bruckner. Heel speciaal was het moment waarop ik de handgeschreven partituur ontdekte van zijn 6e symfonie. Die heb ik namelijk ooit zelf gespeeld in het symfonieorkest van het Brabants Conservatorium. Bijzonder om je eigen tubapartij dan in die partituur te zien, terwijl die majestueuze koperklanken vanuit een ver verleden weer in mijn hoofd galmen.

Uiteraard hebben we nog veel meer historische plekken bezocht zoals prachtige paleizen en indrukwekkende musea. Wenen is werkelijk een geweldige stad om zomaar rond te lopen. Om in een woonwijk in een hip tentje een ontbijtje te nuttigen, en later op de dag op een terrasje in een park, aan een lekkere Gruner Veltliner te nippen.

Maar het allermooiste moment in Wenen was toch weer van muzikale aard. En dat was het woonhuis van Mozart waar hij zijn opera Figaro schreef. Een heel rare gewaarwording om op dezelfde krakende planken te lopen als hij, wanneer hij door de kamer ijsbeerde en zijn prachtige muziek in zijn hoofd ordende. En daar lag in een vitrine ook een pagina van het Dies Irae uit zijn beroemde Requiem. En dat was voor mij extra bijzonder.

Wat is namelijk het geval: op zaterdag 28 september gaat mijn eigen requiem in première in de Concertzaal in Tilburg en bij dat concert zal voorafgaand de 40e symfonie van Mozart gespeeld worden. Begrijp me niet verkeerd, ik zou niet durven om mijn Requiem met dat van Mozart te vergelijken. Maar dat het orkest ervoor koos om deze symfonie naast mijn stuk uit te voeren, voelde in ieder geval als een enorme eer. En dat realiseerde ik me eens te meer toen ik heel nederig in die woning daar in Wenen stond !!

 

 

 

 

 

Nieuws !!

Het hoge woord mag er uit. Ik gaf voor de zomer al aan dat ik nog wat leuke projecten in de pijplijn had zitten. Vorige week kon ik daar nog niet heel veel over kwijt, maar nu kan ik over eentje gelukkig wat meer vertellen.

Ik ben gevraagd om de muziek te componeren voor de nieuwe muziektheater productie “Frontstad-De weg naar de vrijheid“. Tevens mag ik deze productie muzikaal leiden als hij op de planken staat. Dit wordt dan mijn tweede musical in de mooie stad Roermond.

De première zal zijn op 9 september 2025 in Theaterhotel de Oranjerie in Roermond, waarna er nog dagelijks voorstellingen volgen tot en met 14 september. De kaartverkoop start in november.

Ik moet zeggen dat ik enorm blij ben met deze opdracht. In 2025 ben ik precies 25 jaar werkzaam in het musical en muziektheater circuit. Toen ik begon als arrangeur en dirigent bij de MusicAllFactory (die nu overigens 30 jaar bestaat) had ik nooit gedacht dat ik zoveel jaar later zou doen wat ik nu doe.

Na vele arrangementen van zowel volledige producties als losse nummers ontstond in 2014 de drang om zelf een musical te gaan componeren. Dat werd uiteindelijk Moordhoek in 2017 en dat was echt een droom die uitkwam. Ik kon toen nog niet bevroeden dat er meerdere musicals zouden volgen. Maar dat gebeurde wel. Muziektheater Cuypers in 2023, Hier adem ik vrij in 2024 en nu dus Frontstad in 2025.

Ik voel me dan ook een bevoorrecht mens dat ik zoveel muziek mag schrijven en aan het publiek mag laten horen. Zodra ik de eerste klanken van deze nieuwste productie kan delen, zal dat zeker via dit kanaal gebeuren. Tot dan !!

 

 

 

 

 

We gaan weer beginnen

Na een aantal rustige weken, ben ik deze week weer gestart met het volledige programma. Alhoewel ik in de zomer niet echt heb stilgezeten, stonden veel zaken op een wat lager pitje. Zo was de gemeenteraad met reces en lag ook mijn werk voor Sparrenhof een tijdje stil, de scholen zijn immers ook gesloten.

Maar dat gaf mij mooi de gelegenheid om ook wat achterstallig onderhoud te plegen. Bijvoorbeeld aan mijn website. Deze was sinds het bouwen niet echt meer grondig aangepast, terwijl er in de afgelopen 2,5 jaar natuurlijk wel het nodige is gebeurd. En dat is nu allemaal aangepast, ga dus gerust weer eens wat rondneuzen op de site om te kijken wat er is vernieuwd.

Natuurlijk gaan we de komende maanden weer volle bak aan de gang. Er is het nodige te melden op het gebied van mijn werk als componist en er staan een aantal gave concerten op het programma. Ook leuk om te laten weten is het feit dat de titelsong van Hier adem ik vrij de komende maanden nog een paar keer openbaar te horen zal zijn. En dat begint al bij Tilburg Zingt op 21 september. Wanneer nog meer, blijft nog even een verrassing.

Een week later zal dan de premiere van mijn Requiem voor Tilburg klinken in de concertzaal in Tilburg, uitgevoerd door Brabant Sinonia o.l.v. Joost Smeets en met medewerking van zangeres Ingrid van den Nieuwenhuizen en stadsdichter Frederike Luijten. Kaarten zijn verkrijgbaar via de site van Schouwburg en Concertzaal Tilburg.

Tot slot wil ik nog stilstaan bij wat minder leuk nieuws. Deze week bereikte mij namelijk het droevige bericht dat Robert de Kok helaas is overleden. Robert stond jarenlang naast me op het podium met Projekt Rakija. En hoewel ik de laatste jaren wat minder contact met hem had, hakt zo’n gebeurtenis er toch wel in. Bedankt voor al het plezier Robert, en hiernaast ter herinnering nog een filmpje van ons optreden bij DWDD.

Zo, deze eerste blog is wat langer geworden dan gebruikelijk, maar ja, dat is ook niet raar na de vakantie (en zo heeft tante Joke wat meer te lezen 🙂 ).

 

 

 

 

Terugblik 2

Vorige week heb ik al veel genoemd van mijn activiteiten van het afgelopen seizoen. Vandaag het restant. Dat klinkt wat denigrerend, maar zo bedoel ik het zeker niet. Vandaag kijk ik vooral terug op april en mei, nog niet zo lang geleden dus.

Allereerst mijn niet muzikale activiteiten, want die stonden ook volop in belangstelling. Zo presenteerde ik in april de businesscase voor Campus Sparrenhof, waarin een mooi perspectief werd geschetst voor het onderwijs van de toekomst. Verder was ik nogal aanwezig in het Brabants Dagblad met een column van Frank van Pamelen over Hier adem ik vrij, een artikel over de première van mijn Requiem in september, en een artikel met mij als voorzitter van de raadswerkgroep Tilburg 2050. Aan aandacht geen gebrek dus.

Muzikaal was het examen van Danique Dusee een van de hoogtepunten. En heel speciaal, gezien mijn band met haar al vanaf de brugklas als haar coach, en de connectie met haar opa die mijn hoofdvakdocent was op het conservatorium. Ze speelde en zong de sterren van de hemel met nummers die ik had gearrangeerd voor een klein orkest en die ik ook tijdens het examen dirigeerde. We gaan zeker nog veel van haar horen, en dat begint volgend seizoen al in de productie Elisabeth. Hiernaast een voorproefje.

Maar het absolute hoogtepunt was natuurlijk mijn musical Hier adem ik vrij. Ik ben overladen met complimenten voor mezelf en ook voor het hele team en de cast. We hebben met zijn allen een geweldige productie neergezet, en dat was ook terug te lezen in een hele mooie recensie van Jace van de Ven. Ik had graag al een voorproefje laten zien van de fantastische registratie die is gemaakt, maar dat kan helaas nog niet. Na de zomer krijgen eerst alle betrokkenen de film te zien en daarna zullen stukken eruit ongetwijfeld de media bereiken. Alvast dank aan Alex de Bont die als filmer werkelijk alles uit de kast heeft getrokken om er een hoogwaardig eindproduct van te maken. De foto is gemaakt door Evelien Oerlemans.

Nou, dat was het dan. Dankjewel seizoen 23 – 24. Ik heb ervan genoten. Op naar het volgende seizoen, maar eerst vakantie. Mijn volgende blog zal te lezen zijn op 22 augustus. Tot dan !!