Blog


Promsconcert

De naam Promsconcert is over komen waaien uit Engeland. De BBC Proms is daar enorm populair en is bedoeld om klassieke muziek toegankelijk te maken voor een breed publiek. Dat is dan ook de reden dat er naast klassieke muziek vaak popmuziek geprogrammeerd wordt. Ook in Nederland kennen we dit soort concerten al jaren.

Bij de Koninklijke Harmonie ‘s Hertogenbosch werd deze vorm voor het eerst toegepast in het jaar van mijn aantreden als dirigent. Dat was in 2022, en nu zijn we dus al weer toe een de 4e editie.

Een van de belangrijkste verschillen met de oorspronkelijk Proms is dat het aandeel popmuziek groter is dan het aandeel klassiek. Verder is er filmmuziek bij gekomen. Net als bij het Grand Gala du Kwek wordt alle muziek speciaal gearrangeerd, en staan er de nodige vocale kanonnen op het podium samen met het orkest.

Het leuke is dat bij een aantal arrangementen de klassieke muziek letterlijk verweven is met popmuziek. Zo zal de canon van Pachelbel voorbij komen maar dan vermengd met o.a. muziek van Greenday. Andere klassieke hits die we vermomd hebben zijn bijvoorbeeld de Ouverture van de Barbier van Sevilla en Toccata en Fuga in d mineur van J.S. Bach.

De kerst op de taart voor mij is de medewerking met violiste Kim de Beer. Jaren geleden speelden Kim en ik samen in het straatorkest Skomorovsky. Een orkest dat net als nu bij de Proms ook diverse stijlen van klassiek tot pop door elkaar speelde. Daarom in het filmpje een opname uit de oude doos, waarin zowel Kim als ikzelf te horen zijn.

Er zijn nog een beperkt aantal kaarten te verkrijgen voor het concert op zaterdagavond 25 oktober in het Theater aan de Parade in Den Bosch. Wellicht zien we elkaar die avond.

 

 

 

 

 

 

Verkiezingen

Nog 3 weken en dan mogen we weer naar de stembus. Voor mij altijd een spannende tijd aangezien ikzelf natuurlijk behoorlijk politiek actief ben. Dat weten andere mensen ook dus ontbreekt het vaak niet aan gespreksstof. En dan zou je denken dat het vaak over kunst en cultuur gaat, maar dat is zeker niet altijd het geval.

Natuurlijk is de cultuursector een onderwerp wat mij na aan het hart ligt. Maar als je op de media allerlei talkshows volgt dan gaat het daar zelden over. Alleen als je daadwerkelijk verkiezingsprogramma’s uit gaat pluizen, kom je erachter wat partijen willen op dat gebied. Niet dat dat voor mij veel verschil uit maakt wat ik ga stemmen, want dat weet ik toch wel.

Maar ook over veel andere onderwerpen moet je goed zoeken om meer te weten te komen. Het lijkt soms wel of het helemaal nergens anders meer over gaat dan over wonen en migratie. Oké, misschien ook nog wel een beetje over economie.

Centraal bij die onderwerpen is dan ook nog het benadrukken van wat de “tegenstander” wil en hoe slecht dat dan wel niet voor Nederland is. En als je dan niet oppast zit je voor je het weet in een bubble van je eigen gelijk. Gelukkig heb ik heel wat mensen om me heen die zeker niet hetzelfde vinden als ik. En dat levert regelmatig stevige gesprekken op.

Maar het mooie is dat het daarbij altijd toch gezellig blijft. Op al die plekken blijven de personen respectvol naar elkaar. Of je nu SP, Partij voor de Dieren, VVD, CDA, GroenLinksPvdA, JA21 of PVV stemt; het heeft bij mij nog niet tot situaties geleidt die problemen opleverden. Zowel op mijn werk, in mijn vriendenkring als in de gemeenteraad hier in Tilburg.

Ik zou daarom best eens wat politieke collega’s uit Den Haag hier willen uitnodigen. Gewoon om te laten zien hoe het ook kan. Hoe je elkaar in je waarde laat en het toch hartgrondig oneens kunt zijn met elkaar. Daarom nog maar eens een videoclip van een politiek nummer. Met in de backing vocals een GroenLinks en een VVD wethouder. Het kan gewoon 😊!!

 

 

 

 

 

Sparrenhof

Sinds de zomervakantie is in mijn blogs al een paar keer de naam Sparrenhof gevallen. Maar tot nu toe bleef het daarbij. Hoog tijd dus om wat meer te vertellen over wat daar nu allemaal gebeurt, of gaat gebeuren.

Voor de zomer hebben we een aantal bosdagen georganiseerd en de reacties van scholen die daar aan mee deden, waren dusdanig enthousiast dat we deze bosdagen voort gaan zetten. Maar goed, wat was dat dan ook alweer?

Een bosdag is bedoeld om kinderen een ervaring te geven waarbij zo min mogelijk wordt gestuurd. De leerkrachten zijn uiteraard wel aanwezig, maar zij geven geen aanwijzingen over wat de kinderen moeten of kunnen doen. En ja, dan staat er soms ook een leerling even om zich heen te kijken.

Dat duurt echter nooit lang, al heel snel zijn de kinderen in de weer met takken sjouwen, elkaar achterna zitten, insecten zoeken of ze liggen gewoon op hun rug in het gras. Ze klimmen soms in bomen en onderzoeken de vijver in het bos. En ja, dan zijn er soms wat natte kleren en soms ook wat bulten en schrammen. Maar dat houdt ze nooit tegen om weer snel bezig te zijn. En ook dat is een wezenlijk onderdeel van de bosdag; risicovol spel.

Natuurlijk houden wij van Sparrenhof de veiligheid in het oog, maar we laten vooral de kinderen zelf ontdekken. De leerkrachten benutten de tijd om hun leerlingen eens rustig te observeren. Niet zelden constateren zij heel ander gedrag bij de kinderen dan in de klas. Mijn taak is het dan weer om in een evaluatie gesprek met hen te bespreken wat ze is bijgebleven en hoe ze dat in de klas in kunnen zetten.

Maar er is meer op Sparrenhof. Zo is er in de eerste week van november de onderwijsweek. Op maandagochtend is er een workshop van Feniks over het onderwerp Mans Genoeg. Dinsdagmiddag staat Brede Talentontwikkeling centraal. Op donderdagochtend geeft Ellen Rohaan een workshop over de bosdagen en vrijdagochtend is er een kennismaking voor de Buitenschoolse Opvang.

Mocht je nu interesse hebben om met je klas naar zo’n bosdag te komen of wil je graag een van de workshops in de onderwijsweek bijwonen? Laat het dan aan mij weten via een mailtje naar onderwijs@sparrenhoftilburg.nl

 

 

 

 

 

 

Professionals of amateurs?

Deze vraag werd mij regelmatig gesteld als het over het orkest ging van mijn laatste musical productie Frontstad. En het antwoord was heel simpel: allebei. Maar wat mij meer intrigeerde, was de vraag achter de vraag. Over het orkest was iedereen uitgesproken positief. Waarom is het dan belangrijk of de muzikanten professioneel of amateur zijn?

Een van de redenen is denk ik dat het woord amateur soms een negatieve associatie oproept. Vooral als het neerbuigend wordt uitgesproken of als karakterisering van iemand die ergens niet goed in is. En om in theatertermen te blijven; daar wil ik dan toch even een ander lichtje over laten schijnen.

Want wat is nu feitelijk op muziekgebied een amateur? Volgens mij puur iemand bij wie het muziek maken niet zijn hoofdinkomen is. En dat kan zeer diverse redenen hebben. Bijvoorbeeld omdat je een ander vak ook heel leuk vind. Soms worden twee beroepen gecombineerd waarbij dan muziek toch vaak niet het meeste oplevert financieel gezien. Maar dat is weer een andere discussie.

Ook ken ik muzikanten die bijvoorbeeld een instrument voor hun beroep beoefenen zoals piano, maar het verder ook heel leuk vinden om voor hun plezier trompet te spelen. Of muziekdocenten uit het onderwijs, die het spelen in een band of theaterproductie er voor hun lol bij doen. In ieder geval zegt het vaak helemaal niets over de kwaliteit van de muziek die gespeeld wordt.

Wat vaak wel problemen oplevert, is het feit dat bij het zoeken naar fondsen en subsidies de splitsing soms heel scherp is. Als er maar een enkele professional op het toneel staat, kom je al niet meer in aanmerking voor subsidiering uit de fondsen bedoeld voor amateurkunst. Terwijl het merendeel dat dan wel is. Andersom komt ook voor. Werk samen met een paar zeer getalenteerde amateurs en je kunt bij sommige fondsen voor professionele producties geen bekostiging krijgen.

En dat maak ik steeds meer mee. Een mooie uitdrukking in dit kader is dan soms wel: “Je bent te groot voor een servet, maar te klein voor een tafellaken.” Maar goed, met wat creatief denken, kom je hier ook wel weer uit. Zoals het in het verleden ook lukte.

Hiernaast een paar mooie voorbeelden uit mijn eigen praktijk van wat jaren geleden. De opname is van het Brabants Jazz orkest. Een mooie mix van allerlei typen muzikanten. En op de foto het orkest van de musical Cabaret. Ook al een mix van professionals en amateurs.

 

 

 

 

 

 

En doorrr…

Nu de rust een beetje is wedergekeerd, kunnen we alvast gaan vooruitblikken op wat komen gaat. En dat is het Proms concert van de Koninklijke Harmonie ‘s Hertogenbosch. Zaterdag 25 oktober zal dat gaan plaatsvinden in het Theater aan de Parade in Den Bosch. En anders dan bij Frontstad zijn hier nog wel kaarten te krijgen via deze link.

Dit concert is een mooie mix van stijlen zoals klassiek, filmmuziek, popmuziek van vroeger en nu en natuurlijk ook wat Nederlandstalige meezingers. Alle arrangementen zijn zoals altijd speciaal voor het orkest geschreven door mijzelf en mijn mede arrangeurs Sjef Ipskamp en Jan Danckaert.

Naast de bekende zangers die al eerder meewerkten aan onze promsconcerten, hebben we deze keer ook een speciale instrumentale solist. Ik noem nog geen naam of instrument. Wat ik wel wil verklappen is dat ik enorm naar de samenwerking uitkijk. Jaren geleden speelde ik zelf met haar samen op diverse theaterfestivals en straatoptredens namelijk. Kortom, zeker iets om naar uit te kijken.

Iets totaal anders wat op het programma staat, is de doorontwikkeling van activiteiten voor het Primair Onderwijs op Sparrenhof. We zijn inmiddels weer gestart met de populaire bosdagen en daar is enorm veel belangstelling voor. Daarnaast zal er in de eerste week van november een speciale onderwijsweek worden georganiseerd met diverse activiteiten voor (aankomende) leerkrachten en ander onderwijspersoneel.

De onderwerpen die daar aan bod komen variëren van brede talentontwikkeling tot rollenpatronen in en buiten de klas. Natuurlijk zal er ook veel informatie zijn over de bosdagen en risicovol spel in de natuur. Nieuw is dat we ook alle BSO’s erbij gaan betrekken.

Ik hoef me dus de komende tijd niet te vervelen.